OPPFØLGING
Formålet med gruppearbeid er å skape sosiale endringer der ungdommen får et eierskap til prosessen. Ungdommene øver på å bli bevisste egne holdninger og eget adferdsmønster. Gjennom aktivitet og dialog styrkes deres selvtillit og selvfølelse. Kvaliteten i dialogen og samværet avhenger av en god relasjon mellom koordinator og ungdom.
Gjennom tilpassede aktiviteter trener gruppen på samspill, sosiale ferdigheter og emosjonell kontroll. Lek og konkurranser skaper utfordringer der hver enkelt blir kjent med egne grenser. Utvikling av kropps- og sinnekontroll gir mestringsopplevelser. Mestring og anerkjennelse er viktige drivkrefter for utvikling av sosial kompetanse.
Eksempler på tilpassede aktiviteter i INTRO DM er:
Ballspill: fotball, basketball, volleyball, innebandy,
Film, musikk og diskusjoner rundt innholdet
Friluftsliv i fjellet med båt og grilling
Kafe og samtaler om aktuelle tema for offentligheten og aviser
Gjennom deltakelse ønsker INTRO DM å gi deltakerne forståelse både av egne muligheter og omverdenen. Det handler om å motivere fellesskap til handlekraft, det vil si å hjelpe gruppen til å reflektere og sette ord i dialogen som handler om hva de trenger hjelp til for å utvikle deres kulturelle kompetanse. Hvordan de kan bruke deres ressurser for å utvikle seg og tilpasse seg til andre omgivelser som for eksempel et fotballag, skolemiljø og jobbsituasjon.
Målet er å gi mer ferdigheter og handlingskompetanse til gruppen om den norske kulturen, bevisstgjøring av gruppens/ungdommenes holdninger og gi samfunnskompetanse gjennom dialog og samtaler i gruppen. I praksis kan det være utfordrende å vise respekt og møte annerledes adferd og væremåte på en akseptabel måte særlig når gruppen ikke er forberedt eller har tidligere erfaringer. Det er her dialogen og bevisstgjøring kommer inn i det arbeidet INTRO DM gjør med ungdommer.
Ungdommene er selv med på å sette ord på hva de synes er utfordrende og vanskelig. Arbeidet med å planlegge turer eller å arrangere turneringer for andre gir gode opplevelser og nyttig erfaring ungdommene i gruppen. Samtidig gir det lederne mulighet for å frem nye temaer i gruppesamlingene. En av de største gevinstene for ungdommene, i tillegg til bevisstgjøring, er det gode sosiale nettverket ungdommene bygger. Både seg imellom, men enda viktigere til det store samfunnet.